Mit tud az optika?

Az optika üzlet

Számos optika üzlethelységet találunk szerte az országban, bevásárló központok táján általában nem is egyet, ahogy a konkurens franchise-ok mindegyike megpróbálja kivetni a hálóját a gyanútlan tömegre. Persze csábítanak mindenféle akciókkal, leárazásokkal, riogatnak mindenkit valamivel, ami ellen csak egy szemüveg véd, vagy ha máshogyan nem, hát a hiúságára próbálnak hatni egy divatos napszemüveg fotóval. Városok táján tehát nem nehéz belebotlani egy optikába, ürügyet találni arra, hogy belépjünk, szintén.

Ha átléptük a küszöböt szembe találjuk magunkat a recepciós pulttal, ez általában ketté szeli a teret. Vagy napszemüvegekre és szemüvegekre, vagy férfi és női részre. gazából ezt a négy szempontot, mint a négy elemet fel lehetne festeni az üzlet négy sarkába és ez alapján elhelyezni a termékeket. Mindenesetre rögtön nézelődhetünk is. Kiegészítő termékeket általában a pult mögött találunk és recepciósok fogják kínálgatni, illetve valahol errefelé van egy titokzatos ajtó is, ahol a szemészorvos ácsorog unatkozva, hogy valaki látáskorrekciót kérjen. Szóval, mit is árul ez a hely?

Az optika termékei

Az optika elsődleges terméke természetesen a szemüveg. Gyakorlatilag a szemüveg volt először és csak ennek értékesítésére, készítésére és javítására jött létre az optika – mind az ipar, mind a helység. Kezdetben természetesen a jómódúak hordták csak, aztán a technika fejlődésével egyre hatékonyabb eljárásokkal állították őket elő, így lehetett, hogy a közemberek is meg tudták engedni maguknak. A szemüveg ma sem olcsó, de egy egyszerűbb olvasószemüveget akár pár ezer forintért is meg lehet szerezni. Mint funkcionális eszköz tehát, elérhető, megfizethető. Az más kérdés, hogy ha azt is szeretnénk, hogy mint egy valamire való divatos kiegészítő álljon rajtunk valahogy, akkor már többet kell áldoznunk érte. Ugyanez igaz akkor, ha további funkciókat szeretnénk.

A szemüveg mellett az optika másik támpillére a napszemüveg. Ez azért fontos, mert gyakorlatilag így a lakosság teljes egészét lefedik. Aki látáskorrekcióra szorul, szemüvegért jön, akinek tökéletes a látás és nem szorul rá, annak a napszemüveget lehet eladni. A napszemüveg ráadásul egy imázshoz is hozzátartozik, mert inkább kiegészítő, mint funkcionális eszköz. Divatos, vagány, vonzó.

Azoknak, akik pedig nem kedvelik a keretet az arcukon – akár kinézetük miatt, akár mert gátolja őket a mozgásban – kontaktlencsét vehetnek maguknak. Az optika ebben is rendelkezésünkre áll. Emellett fontos, hogy akinek bármilyen látáskorrekcióra van szüksége, igénybe veheti a szemészorvos szolgáltatásait. Látásvizsgálatra mindenképpen el kell mennünk, itt fog ugyanis kiderülni, hogy hanyasa a szemünk és ennek megfelelően milyen dioptriás szemüveget illetve kontaktlencsét hordunk.

Az optika értékesítése

Az üzlet elhelyezkedése igencsak fontos. Alapvetően forgalmasabb helyekre, csomópontok tájára érdemes tenni őket, és az sem árt, ha van a közelben valahol étkezési lehetőség. Na persze nekünk is jól jön, akik ott dolgozunk, de alapvetően a vendégek miatt. Az üzletbe ugyanis érkezhet olyan, aki csak rutinból gyorsan beugrik valamiért és már megy is – őket hatékonyan, időre kell kiszolgálnunk – illetve olyan is, aki hosszasan szeretne elgondolkodni a szemüveg választás kérdésén, hiszen a következő 5 évre veszi. Az utóbbi valószínűleg elfárad, mire végez, utána betér enni egyet. Az előbbinél fordítva működik a pszichológia, a kajáért jön, és menet közben jön rá, hogy akár az optikát is elintézhetné.

Ha az optika Budapest Teréz krt. 50 alatt található, az például egy jó kezdet, hiszen a belvárosról van szó egy forgalmasabb csomópont közelében. Pesten egy bevásárló központot viszonylag nehéz is lenne megfizetni, és különben is nagyobb forgalom mellett volna csak értelme. Vidéki nagyvárosokban már más a helyzet, itt megtehetjük, hogy a plázába telepítjük az üzletet.

Alapvetően fontos felmérni már akkor, amikor a vevő belép a boltba, hogy melyik típusba tartozik. Azonnal keresi a szemkontaktust, célirányosan megy vagy inkább andalog és a kereteket kezdi vizslatni? Az utóbbit picit várathatjuk, hiszen neki is jó, ha ismerkedik a kínálattal, tisztázza saját gondolatait, hogy mit hogyan és mennyit szeretne. Az előbbit azonban hamar meg kell szólítani, mert nagyon valószínű, hogy az ebédszünetéből áldoz épp értékes perceket, mielőtt rohanvást visszanyargalna az irodába. Őt ha túl sokáig váratjuk nemes egyszerűséggel kifordul az üzletből, rosszabb esetben meg sem áll a konkurenciáig.

Optika online

A nagyobb franchise láncokkal nehéz felvenni a versenyt, hiszen hatalmas marketinget engedhetnek meg maguknak és a legelőnyösebb elhelyezkedésű üzletek bérleti díját. Online azonban neki is, nekünk is ugyanannyiba kerül egy domain. Gyárthatunk akár m is ugyanolyan jó weboldalt – vagy legalábbis megközelítőt. Viszont nincs az üzletbérlésnek díja. A fontos, hogy legyen minden mobil optimalizált, lehessen kártyával fizetni és legyen megoldva az ügyfélközpontú kiszállítás. Emellett már csak a megfelelő beszállítókra, és a minimális raktárbérlésre kell figyelnünk és mehet is az értékesítés.