Miért hasznos a közbeszerzési tanácsadó?

A közbeszerzési tanácsadó megítélése

Amikor a pályázati rendszerekre gondol, az átlagembernek azonnal fintorba rándul az arca és húzni kezdi az orrát. Nem véletlen, a pályázati rendszer szigorú és bonyolult, ezen pedig cseppet sem segít, hogy riasztó és cseppet sem közérthető nyelven teszik közzé. Éppen ezért sok esetben szükség van egy olyan szakemberre, aki ha magában az iparágban, amiről a pályázat szól, nem is feltétlenül járatos, de magában a pályáztatási mikéntekben kifejezetten otthon érzi magát.

Ez az ember a közbeszerzési tanácsadó, aki ennél fogva afféle mágus a pályázók szemében. Aki tisztában van olyan joggyakorlatokkal, amiket semmilyen tananyagban nem fektettek le, aki kapcsolatai és szakmai tapasztalatának hála fél nap alatt intéz el valamit, aminek normál esetben egy hét az átfutási ideje és ő az, aki kézrátétellel igazít ki egy formahibás pályázati anyagot. Mármint a mesében. De mindenesetre a közbeszerzési tanácsadó valóban hasznos a háznál, pláne olyan helyen, ahol gyakran és ismétlődően pályázunk.

A közbeszerzési tanácsadó kiképzése

Alapvetően ahhoz, hogy valakiből közbeszerzési tanácsadó váljék egy OKJ-s tanfolyam elvégzése szükséges. Már ez sem piskóta, hiszen a képzés akár két évig is eltarthat és igen súlyos szakzsargonok és jogi nyelvezet elsajátítása mellett kemény tárgyi tudást sajátítanak el a hallgatók. Ám, ha ez megvan, elvileg lehet is közbeszerzési tanácsadóskodni. Egy bizonyos szintig.

Ugyanis EUs pénzeket, illetve egy bizonyos – egy bizonyosan nagyon magas – összegű pályázati támogatástól már nem biztosíthatja akárki a folyamatok jogszerűségét. Ahhoz már külön plecsni kell, mégpedig a FAKSZ. A mozaikszó abból a kifejezésből tevődik össze, hogy felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó és gyakorlatilag a mezei közbeszerzési tanácsadók továbbképzett válfaját takarja.

Ez persze koránt sem sétagalopp. Először is kötelező két év gyakorlat után kezdhetnek csak neki. Első körben egy újabb adag tanfolyammal, majd számos további követelménynek eleget téve. Ebből egy a felelősségbiztosítás megszerzési, vagy regisztrálni az állami szerveknél. Ezeknek elég jelentős a költségvonzata, úgyhogy az a két év gyakorlat, ha másért nem is, a pénzt összespórolni semmiképpen sem árt.

A közbeszerzési tanácsadó akcióban: az ajánlatkérő

Onnantól, hogy egy szervezet pályázatot szeretne valamire kiírni már mehet is a közbeszerzési tanácsadóért. Ugyanis ezen a ponton kapásból szüksége lehet a szaktanácsadó segítségére a pályázati anyag összeállításában. Eltekintve különféle formai követelményektől, számos jogi elvárást is támasztanak már az ajánlatkérő felé is.

Ebből az egyik legsarkalatosabbak a bírálati szempontok és a bírálóbizottság meghatározása. Előbbi azért fajsúlyos mert túl tágan megadott feltételekkel fű fa beadja majd az anyagát, túl kevés megszorítások viszont könnyen meglehet, hogy csak egy-két cég nem lesz kizárva a pályázatból, ahol viszont felmerül a korrupció gyanúja. Ugyanezért kritikus a bíráló bizottság összetétele is. Szakmabelieknek kell lenniük, különben nem lennének képesek elbírálni a beérkezett pályaműveket. Ugyanakkor nem lehetnek érintett a pályázat kimenetelében, különben a maguk malmára hajtanák a vizet. Na szűk szakmában nagyítóval kell az ilyen embereket keresni. És, hogy fennáll-e az összeférhetetlenség, a közbeszerzési tanácsadó tudja legbiztosabban meghatározni.

A közbeszerzési tanácsadó akcióban: az ajánlatkérő

Ebben az esetben is igen hamar tárcsázhatjuk már a közbeszerzési tanácsadót. Ugyanis sokkal egyszerűbb őt megkérni, hogy figyelgesse a pályázati kiírásokat – olyan portálokon, amiket egyébként is hivatali kötelessége volna nyomon követni – mintsem mi magunk böngésszük napi teendőink mellett még ezt is. Ha pedig talál a mi igényeinknek és profilunknak megfelelőt, úgyis szólni fog. Már csak azért is, mert akkor a továbbiakra is őt kérjük majd fel.

Onnantól, hogy pályázunk, már nekünk is lesz dolgunk, elvégre nem a közbeszerzési tanácsadó fogja megírni a pályázatot – az a mi reszortunk. Ellenben a határidőkre, formai követelményekre és egyéb jogi elvárásokra biztosan felhívja a figyelmünket. Attól, hogy alkalmaztunk közbeszerzési tanácsadót, nem szentírás, hogy meg is nyerjük a pályázatot, de, hogy kizárnának belőle már igen valószerűtlen.

A kész pályázatot aztán vagy győztesnek kiáltják ki, vagy nem. Jobb esetben azonban nyerünk és az igazi munka csak ekkor kezdődik. A kivitelezés nem úgy kedvünk szerint zajlik, a pályázatok túlnyomó többsége konkrét ütemtervet kér be, ehhez tartanunk kell magunkat. Bizonyos ellenőrzőpontok épülnek a kivitelezésbe, ezeket a közbeszerzési tanácsadó ismeri, szólni fog, hogyan teljesítsük őket. Az ajánlatkérő oldaláról pedig ugyancsak közbeszerzési tanácsadó érkezik majd ezeket a pontokat ellenőrizni.

Ebből talán kitűnik, ami gyakorta okoz félreértést: egy pályázatban több közbeszerzési tanácsadó is részt vesz, megbízónként egy. Nem osztozhat tehát az ajánlatkérő és az egyik ajánlattevő ugyanazon a közbeszerzési tanácsadón, ez ugyancsak összeférhetetlenségi problémákat szül. Szükség van tehát saját szaktanácsadó alkalmazására, aki ettől kezdve a mi érdekeinket tartja majd szem előtt.